tiistai 10. huhtikuuta 2012

Easter on the South Coast

Moikka, ja sori etten oo taas vahaan aikaan kirjotellu. (Sattuneesta syysta luvassa hiukan pidempi postaus..) Nettiin en oo paassy nyt melkeen viikkoon ja on ollu niin kauheesti muuta puuhaa, ettei blogille oo jaany aikaa. Paasiainen meni sitten seki ohi ja paivat kiitaa nopeemmin kun koskaan aikasemmin. Mulla alko lomat keskiviikkona ja seuraavan kerran kouluun olis meno sitten reilun neljan viikon paasta.

Paasiainen vietettiin host vanhempien ja naitten perhetuttujen kanssa rannikolla, Bermagui nimisessa paikassa. Lahettiin ajelee sinne jo torstai iltana host isan toitten jalkeen ja perille paastiin jonkun reilun neljan tunnin ajomatkan jalkeen, kotiin tultiin tanaan iltapaivalla. Bermagui on sellanen pieni rantakaupunki, ainoostaan 2000 asukkaan turisti paikka. Turisteja tosiaan tais olla monin kertasesti paikallisiin nahden, silla paasiaisen aikaan siella oli meneillaan Four Winds Festivals, joka on klassisen musiikin festivaalit. Ite olin kysesessa tapahtumassa kolme paivaa tyoskentelemassa vapaaehtosena (kun en $135 lippuja halunnu maksaa :D). Paasin siis jarjestelemaan sita avajais konserttia sen tapahtuman managerin kanssa ja sitten olin myymassa kaikkii noita festivaali t-paitoja ja cd-levyja, seka paasin viela artistejakin auttamaan. Ihan mukava viikonloppu, vaikka ton kolmen paivan aikana, mita siella olin, sain kylla ihan tarpeeks klassisesta musiikista. Ilmat on ollu aivan uskomattoman kauniit ihan eiliseen iltapaivaan saakka, millon lammin auringonpaiste vaihtus kovaan syysmyrskyyn. Tanaan palellu, ihan ku talvi olis!

Eilen tuli myos vahan kuntoiltua kun isolla porukalla kiivettiin 6km verran ylos yhelle 700m korkuselle vuorelle ja sielta toiset kuus kilometrii takasin alas. Enpa oo tainnu tollasta lenkkia taas vahaan aikaan teha.. :D

Tapasin muuten tuolla Bermaguissa yhen parin jonka tytar on just vaihdossa Suomessa, tuolla samalla alueella kun makin. Ja ma kun luulin ettei kukaan tiia ees missa Suomi sijaitsee! Suureks yllatykseks oon huomannu, et kylla naita taalla on aika paljon, joilla on jotain yhteyksia sinne pohjoseenkin pain.

Four Winds Festival (ehka ainoo hetki jollon taivas oli pilvessa)

bloggeri ei tykkaa mun uudesta kamerasta.. sori laatuu

6km ja vajaan 2h jalkeen viimeinkin huipulla (hostien kaveri)

Myoskin viime viikonlopulle loytys ohjelmaa kun perjantai illalla ajettiin Sydneyhin illalliselle ja tapaamaan mun host veljia, jotka asuu Sydneyssa. Taalla asuessani oon huomannu, kuinka noi valimatkat saa ihan uuden merkityksen taalla, mita Euroopassa; ihmiset ajaa pelkastaan illalliselle Sydneyhin (reilun tunnin ajomatka), tai tapaamaan kavereita paivaks (junalla n.2h) kun Suomessa en olis koskaan menny 30min. kauemmaks illallisen tai elokuvien takii, ja Helsingissa (minne n.2h) kavin ehka pari kertaa vuodessa, Sydneyssa kayn monta kertaa kuukaudessa!

Seuraavana aamuna, lauantaina, lahettin ajelemaan vajaan tunnin matkan paahan Royal National Parkkiin kajaakki 'retkelle'. Kesailmat oli taas taalla kun reilun parin tunnin melomisen aikana sain nakyvat rusketusraidat puolipitkien urheiluhousujen lahkeitten kohdalle ja niskaki oli illalla tomaatin punanen. Puolessa valissa pysahdyttiin yhelle upeelle hiekkarannalle, mista paasi pulahtamaan lamopimaan veteen (merivesi tallahetkella lampimimmillaan) ja matkalla takasin onnistuttiin myos surffaamaan parilla aallolla.
Illalla mentiin kavereitten kanssa keilaamaan ja illalliselle KFC:in. Kaverit ku haluu nayttaa mulle kaikki paikalliset pikaruokaketjut ennen ku meen takasin kotiin. :D

Sunnuntaina oli viimeinkin aika tavata kaikki vaihtarit, jotka on tulossa meijan piirin kanssa sinne suurelle kolmen viikon reissulle ympari Ita-Australiaa. Meilla oli siis matkaan liittyva koulutustilaisuus West Rydessa, jonne tuli myos noi kaks muuta piiria Blue Mountainseilta ja New Castle:sta. Kun reilun viikon paasta on sitten viimeinkin se aika, jollon hyppaan bussiin 30 muun vaihtarin kanssa, alkaa mun toivottavasti tahan astisen elamani paras matka ikina, istuen bussissa kolme viikkoa nahden Australian Outbackkia ja leiriytyen jaatavan kylmissa teltoissa keskella puskaa ja leiriytymis alueita. Gold Coast, Great Barrier Reef, Cairns, Ayers Rock, Alice Springs, Adelide, Melbourne... so, so excited! Sita ennen pitais viela jarjestaa niin monen moista juttua, mita mukaan tartteis, mukaan lukien todella lammin takki, jota en tiennytkaan et tartteisin taalla 'aina aurinkoisessa Australiassa'.

Viime maanantaina menin ekaa kertaa sitten muuton mun edelliseen perheeseen kun entisella host isalla oli synttarit. Meilla oli oikee mukava 'perheillallinen' kun aina ennenkin, eika mikaan ollu muuttunu sitten ollenkaan. Koulusta suoraan menin sinne, host sisko lahti balettiin ja ite jain tyhjaan kotiin pariks tunniks ennen kun host aiti tuli toista kotiin ja valmistettiin yhdessa se illallinen. Syomisen jalkeen katottiin yhta tv ohjelmaa, mita tuli aikasemmin aina maanantai iltasin katottua. Hyvin nukutun yon jalkeen oli aika taas menna kouluun ja seuraavana paivana palata takasin normaaliin, uuteen rutiiniin. Ihana tietaa, etta tan vuoden jalkeen mulla on kolme ihan erilaista, uutta perhetta, minne voin menna takasin jos josain vaiheessa tanne haluun tulla takasin!
Nyt oon siis paassy hyvin tahankin perheeseen mukaan ja arki menee nyt normaalisti, niin olis menny aina ennenkin. :)

Tiistaina host mumin kaveri oli jarjestamassa Vinnies (St. Vincent De Paul) muoti naytosta laheiselle koululle, jonne mekin mentiin host mumin kanssa auttamaan. Vinnies on siis hyvantekevaisyys jarjesto, joka myy vanhoja vaatteita ja tavaroita lahjottaen varat erilaisiin hyvantekevaisyyskohteisiin. Host mumin kanssa autettiin 'malleja' valittemaan niitten asut ja oikeenlaiset asusteet ja korut. So much fun! :D En olis kylla ikina uskonu, et toisen kaden kauposta vois saada noinkin kivoja vaatteita, ihan kun uutena ostettuja!! Taalla ihmiset kylla kay paljon enemman kirppareilla ja OP shopeissa mita Suomessa ja monet omistakin kavereista on loytany mita ihanimpia vaatteita just noista kaupoista.

Keskiviikkona mentiin kaverin kanssa viimeinkin kattomaan Hunger Games elokuvissa, joten viimeinkin tiian mista talla hetkella taalla eniten puhutaan. Olihan tuo ihan hyva leffa, mutta kirjat taidan jattaa suosiolla valiin..

Kahdeksan yota safariin;

Excited,

-Vilma

Ps. Se tunne ku heraat ennen kaheksaa aamulla ja ensimmaitteeks kuulet: 'Good morning Vilma, had a little sleep in!?' -jep, niinhan mina..  :D