tiistai 22. marraskuuta 2011

4 days before the summer holiday!


Kesaloma lahenee lahenemistaan ja suurimmat projektitki on jo takana, kunnes uusia taas saadan kesalomien yli. Viime viikolla olinki pahasti kahlittuna koulun koneelle kotonakin kun kaiken nakosta projektia ja tehtavaa on joutunu tekemaan. Myoskin younet on jaany hiukan valiin, mutta onneks sitten lomilla on aikaa nukkua. Tervetuloa kesaloma!

Monet ihmiset on muuten kysyny tosta koulun kaynnista, etta joudunko tekee kaikki hommat mita muutki, miten kokeitten kanssa ja onko se niin paljon hankalampaa opiskella enkuks?
-No, kylla kaikki tehtavat joudun tekemaan niinku muutki eika mulla oikeestaa oo mitaan erikois ohjeistusta tai saantoja niitten suhteen. Taalla meille annetaan enemman projekteja ja laajoja tehtavia kun Suomessa, joten niihin luonnollisesti menee enemman aikaa. Myoskin kieli (ja todella hidas tietokone) rajottaa hiukkasen kun oon valinnu just sellasii aineita, missa tarvitaan hiukan laajempaa sanavarastoa, mita ei Suomessa oo tullu opittua (entertainment, design and technology, English – opettaja kayttaa sellasii sanoja, mita muillekki pitaa selittaa, jne.) Kokeista en sitten enaa oo varma ollenkaa. Aikasemmin yks opettaja sanos mulle, et mun pitaa teha kaikki kokeet niinku muittenki, mutta kun tiistaina oli enkun kokeen vuoro, muut opettajat tuli ihmettelemaan mita ma kokeessa teen. Kuulemma kukaan vaihtari ei oo koskaan tehny noita isompia kokeita aikasemmin eika siis munkaa niita tartteis teha, paatin nyt sit kumminkin sen teha lopulta kun en muutakaan keksiny. Enhan niita numeroita todistukseen saa, joten ei silla valia vaikka sen pahasti reputtaisinkin.

Ja talla hetkella ehka tylsin juttu tassa koulun kaynnissa on se, kun ite joutuu joka aamu heramaan kukonlaulun aikaan koulua varten ja molemmat host siskot jaa vaan kotiin nukkumaan (yr10 ja 12) ku niitten osalta tan vuoden koulut on kayty. Reilua(ko?!)

Eihan taa mun vapaa-aika oo koko aikana vaa koulun kayntia ollu, vaan on mulla muutakin ohjelmaa loytyny.  Koulun jalkeen oon ollu aina valilla kaupungilla yksin tai kavereitten kanssa, yhella piirin vaihtarilla oli viime viikolla synttarit, missa itekkin olin ja kun yr10 lopetti koulun viime viikolla, menin host siskon kanssa niitten paivalliselle.

Edellis sunnuntaina oltiin vaihtariporukan kanssa Sydneyssa viettamassa paivaa taas vahaan aikaan. Alkuun kierreltiin vaa kaupungilla, kunnes paatettiin lahtea kattomaan Baddy’s markkinoita. Illalla mentiin kauan ootettuun Jason Mrazin konserttii Ooppera talolle. Vaikken shown alkaessa tajunnu et ite Jason Mraz tuli lavalle (heh.. :D) se konsertti oli kylla todella hyva! Aikasemmin olin kuullu ehka kaks biisia koko miehelta, mutta kylla se $70 lippu oli ihan arvosensa. Kotona olin vasta kahen aikaan aamuyosta, ja koulussa naytinkin enemman zombilta kun ihmiselta.

Sydneyn yossa 
 
Meijan koulussa on ollu nyt parin viikon ajan ryhma italialaisia oppilaita koulun Italian kielen vaihto-ohjelman takia. Kun niilla on ollu paivittain jotain kivoja retkia ympari NSW:a, makin paasin viime viikolla niitten kahdelle retkelle mukaan kun kouluhommia ei ollu. Olinki niitten mukana Berryssa (pieni maalaiskaupunki junamatkan paassa) ja Huskinssonissa, Aboriginal paikassa. Toi ensimmainen oli vaa shoppailua maalaiskylassa kun rankkasateelta ei paasty sita suunnitelman mukasta rannikkokavelya Kiamassa tekemaan, ja toi jalkimmainen oli keskella puskaa oppien aboriginaalien kasveista ja kulttuurista. Tietenkin paivaan kuulus myos omien bumerangien koristelu ja perinteisten puskaruokien maistelu. Taas siis yhden aussikokemuksen rikkaampana, kun kenguruakin oon paassy maistamaan.
Edellisella viikolla olin year 10 kanssa Sydneyssa juutalaismuseossa. Noitten kaikkien retkien ja yhen sairastelu paivan takia oon nyt sitten saanu lintsarin maineen kavereitten piirissa.. great! :D

Tana viikonloppuna olin seuraavan host perheen kanssa Orangessa kattomassa. Host isan vanhemmat asuu siella, joten niitten mukana paasin nakemaan ympari Orangea. Kaytiin mm NSW  'suurimmalla' jarvella ja 'korkeimmalla' vuorella, seka Botanic Gardenissa bongaamassa lintuja. 
Taalla muuten noi kaikki maalaiskaupungit on ihan samanlaisia, ihan sama missa pain NSW meet.

Seuraavan kerran kun kuulumisia paivittelen, taidanki olla jo kesalomilla.
Ps. Jo kolmasosa vuodesta takana.

-Vilma

1 kommentti:

mma kirjoitti...

Hyviä lomakelejä sinulle!
terkkuja