keskiviikko 27. heinäkuuta 2011

First day at school!

Tänään oli siis ensimmäinen päivä koulussa. Oikeestaa aika hämmentävää. Suomessa ku oon tottunu sellaseen perinteiseen noin 500 oppilaan sekakouluun, missä ei tietenkään käytetä koulupukuja, ja täällä taas olen koulupukuineni 1200 tytön joukossa. Kouluki on aivan valtava ettei tiiä minne suuntaa pitäis lähtee, mutta eiköhän tähän kaikkeen totu, vaikka siihen meneekin varmasti vielä aikaa. Tytöt ainakin on tosi mukavia; tulevat heti juttelemaan ja kyselevät paljon, mutta sekin luultavasti johtuu siitä, että olen ensimmäinen suomalainen st. Maryssä. Tänään sain valita aineet mitä haluisin opiskella, sain oman diaryn ja juomapullon ja sit huomenna kai saan oman läppärin, kirjasto-, linja-auto- ja junakortin. Koulukirjat saan lainattuu siis kirjastosta. Opettajat vaikutti ainaki ekan päivän jälkeen ihan mukavilta, mitä nyt aika tiukkoja siellä.. pitää vaa noudattaa kiltisti sääntöjä; joita löytyy paljon!; ja yrittää tehä mitä pyydetään. Ja tietenkin kauniilla hymyllä pääsee jo aika pitkälle. :)


Koulupuku (kuvasta puuttuu ylisuuri bleiseri ja koulukengät)


Ausseissa oon ollu nyt neljä päivää ja mukavaa aikaa on ollu. Ensimmäiseen kunnon host perheeseen tulin eilen. Perhe on todella mukava ja tullaan varmasti hyvin juttuu. Perheeseen kuuluu kuusissakymmenissä olevat vanhemmat ja liuta lapsia. Kaikki lapset kumminki asuu jo muualla, joten tällähetkellä asustetaan kolmestaan. Perheen tyttökin, joka on mua vuoden vanhempi, käy Melbournessa sisäoppilaitosta, joten pahemmin häntäkää ei täällä näy. Ruuasta ei täällä ainakaa pitäis olla puutetta ku illallisella lautalselle laitetaan kolminkertainen annos, mitä kotona oon tottunu ja lisää sais vaikka samallaise annoksen. Ehkä siis on pian aika mennä tutustuu kaupungin lenkkipolkuihin?!  Jos Australian ja suomen eroista puhutaan, ei tä ainakaan omasta mielesti merkittävästi eroa kotimaasta, ellei sitten tajua, että täällä on nyt talvi parhaimillaan! Kyllähän niitä eroja paljon löytää, mut jokaisella maalla on omat tapansa. 


Koska edellisinä päivinä ei ihmeempiä oo päässy tapahtumaan enkä viittii enempää kirjottaa, lisään tähän niitä lupaamiani Singaporen ja Australian kuvia loppuun. Joten olkaapa hyvät!


Köpiksen lentokentältä









Singapore


Wollongong


-Vilma

5 kommenttia:

mma kirjoitti...

Ihanaa lukea koulusta ja kuva oli hieno, kyllä se siitä...
mma

Anonyymi kirjoitti...

Moikka! Tosi ihanii noi kuvat ja nyt jo ikävä <3 toi koulupukuki on tosi herkku (; nojoojoo nautiskele rakas ! - salainen ihailijasi (ama) :D

Vilma kirjoitti...

kiitän! kyllä tä tästä alkaa hyvin järjestyy. kiva kuulla et joku muuki tykkää mun koulupuvusta; muutkin ku koulun henkilökunta! (; ikävä myös sinne!

Teppo kirjoitti...

Voi ei tota sun kouluhattua!??! :OO Onks se pakollinen koko kouluajaks?!?! Mut muuten ihan sulava asu! :)) kovin paljon enemmänhän siinä on kamaa kuin mulla mut jooo... :D

Vilma kirjoitti...

Täytyy myöntää ettern enää tosta kouluhatusta oo varma. Oon meinaa nähny sellasia huomautuslappuja, missä on 'ei hattua', mut kumminkaa kaikki sitä ei käytä.. mä en oo kertaakaan ottanu ees kouluun mukaa. :D Ja tosta kuvasta puuttuu siis ne pahimmat osat.. mut kyllä tohon jo aika hyvin tottunu