keskiviikko 10. elokuuta 2011

jo melkein aussi

Kolmas viikko Australiassa on lähteny jo hyvää vauhtia käyntiin ja nyt voin sanoo, et oon kunnolla sopeutunu tänne. Kotona uskallan ravata jääkaapilla noin 10min. välein, koulussa löydän omille luokille ilman saattajaa ja tietä ylittäessä osaan kattoo ekaks oikeelle ja sitten vasta vasemmalle. Eihän se pelkästään nää asiat oo, mitkä sen olon tekee, mutta elän täällä jo omaa arkee niinku Suomessa olisin.


Myös kouluhommat alkaa kasaantuu pikkuhiljaa päälle ja ensimmäinen koekki on jo takana päi. Kyseessä oli siis matikan koe. Vaikka kaikki kokeen asiat onki ennestään tuttuja, kieli teki helpostakin asiasta aika paljon vaikeemman. Tunneilla en pahemmin jaksais laskee, joten matikkaneroo musta tuskin täällä oloni aikana saa. Kokeessa mulla jäi pari tyhjää kohtaa kielimuurin takia tekemättä, mutta muuten meni yllättävän hyvin. Voi olla että sittenkin pääsen sen kokeen läpi?! Mutta aivan sama vaikken siitä kokeesta läpi pääsiskää, ku multa ei vaadita yrittämistä enempää. (Matikan tunneilla oon ollu aikasemmin ehkä 5 kertaa ennen koetta.)  


Onneks mulla ei noita lukuaineita sentää kauheen montaa oo, joten niistä ei nii ressiä tarttee ottaa, ja eihän mulla kyllä niistä muutenkaa tarveis, kun todistustakaan en taida saada. Hospitalitysta en tee mitään kokeita ja kuviksesta ei tarttee tehä teoriaa ollenkaa! Tietenki siellä on kans sellasia aineita, missä joudun tekee saman homman ku kaikki muutki, mut ei niistä jaksa kauheesti murhetta kantaa.
Onneks tylsiä tunteja tasapainottamassa mulla on myös kivoja aineita, kuten kuvis, design and technology ja surffaus. 
Laudan päällä ite pääsin ensimmäista kertaa viime perjantaina uintitestien jälkeen (jotka suoritettiin siis 17 asteisessa merivesialtaassa). Ja arvataki saattaa, ettei oo herkkua uida kylmässä merivedessä ilman märkäpukua tai uimalaseja, mutta päättäväisenä tyttönä siitä selvisin, vaikkakin silmät kirveli ja suu oli täynnä suolavettä. Merelle mentäessä sentään saatiin märkäpuvut päälle. Voin sanoa, että surffaaminen ei todellakaan ole helppoa! Tällä hetkellä olen varmaankin yksi koko maan huonoimmista surffareista täällä, mutta tuskin kukaan seppä on syntyessään. Onnistuin kunnolla sentää kaksi kertaa pysymään laudan päällä kaatumatta ja suuntahan on vaan ylös päin! Luulisi siis, että puolentoista termin jälkeen uskallan sanoa Suomessa osaavani surffata. :)


Viikonloppu meni edellisen tapaa taas todella nopeesti. Host vanhemmat lähti perjantai päivällä farmille, joten mä olin viikonlopun yli brasilialaisen vaihtarin, Luizan, host perheessä. Tää perhe oli todella mukava, ja mulla oli todella hauska viikonloppu!
Perjantaina oltiin Luizan kanssa hänen counselorin luona päivällisellä. Ihmisiä, niinku ruokaaki oli paljon ja tunnelma oli todella hyvä. Ihmiset innokkaina kyseli Suomesta ja sen kesästä ja talvesta ja niinku monilla muillakin, huomasin myös näillä olevan Suomitietous aika hukassa. Mitä muuta ausseista kans illan aikana huomasin, oli että aussit osaa pitää hauskaa, seuraavat innokkaina aussi futista ja ovat todella äänekkäitä! :D


Lauantaina sitten oltiin kiertelemässä ja katsomassa paikkoja Wollongongissa ja Kiamassa. Ensin käytiin katsomassa jotain buddha temppeliä Wollongongissa. Temppeli oli kyllä tosi suuri ja hieno kaikkine koristeellisine seinineen ja kattoineen. Suurimmassa temppelihuoneessa ihmiset rukoili viiden suuren buddhan edessä polvillaa, ja osa ripusti toiveitaan toivepuuhun kauniina kortteina. Nähtiin myös yhdessä huoneessa aivan uskomattoman hienoja lankatauluja, joita harmikseni en pysty teille mitenkää näyttämään tai kuvailemaan. Tää temppeli sijaitsi siis mäellä, jonka päältä oli upeet näkymät kaupunkiin ja merelle päin. Siellä mäen päällä oli sellanen torni ja iso kello, joka lähetti onnea perheelle kun sitä kerran kumautti; toivottavsti soitto löysi perille saakka! 
Temppelin jälkeen jatkettiin matkaa Kiamaan. Kiama on pieni kaupunki Wollongongista etelään päin, jonka nähtävyys on jo aikasemmassa postauksessani kertoma Blow hole. Käytiin siis katsomassa sitä ja piipahdettiin samalla paikallisessa kirjastossa (:D). Lounas syötiin kivalla rantakadulla. Kiaman 'nähtävyyksien' jälkeen palattiin takaisin Wollongongiin ja synttäreille. Päivällinen syötiin todella hyvässä vietnamilaisessa ravintolassa, minkä jälkeen kerettiin vielä iltanäytökseen katsomaan Cameron Diazin tähdittämä 'Bad Teacher'.
 minä ja Luiza


 kello, jolla onni lähti Suomea päin
 Kiaman majakka
Kiama


Sunnuntaina vuorossa oli retkipäivä Symbio zoohon. Kokoonpanoon kuului mun lisäksi Luiza, Moritz (saksalais vaihtari mun klubista) ja sama nainen, jonka kanssa olin viime viikonloppuna Sydneyssä käymässä. Hän siis halus viedä nyt muitaki vaihtareita jonnekki ja eläintarhahan on ihan kiva paikka oppii paikallisesta luonnosta ja elämästä. Meijän harmiks sää kumminki muuttus aurinkoisesta aamusta tosi sumppuraiseks ja kesken matelija shown alko raju sade ja myöhemmin vielä ukkonenki. Kierros siis jäi aika pahasti kesken, ja parempaa säätä sekä koala shown alkua odotellessa syötiin picnic ulkokatoksen alla samalla seuraten muuttuvaa säätä; ja mä kun luulin ettei täällä sataisi rakeita koskaan! Kun koala shown piti alkaa, meille kävikin ilmi, että se oltiin siirretty puol tuntia aikasemmaks, minkä takii koko show jäi näkemättä, mutta sentään koalia muuten nähtiin. Koko päivän kohokohta kylläkin oli pikkukengurut, joita pienestä sateesta huolimatta lähettiin kattomaan. Ne otukset kyllä sulattais kenen tahansa sydämen jos niitä pääsee silittää ja syöttää. Ykski söpöläinen pomppi mun (porkkanan) perässä ja pikkunen vaavi kurkki innokkaana pussistaan. Takasin tullessa pysähdyttiin vielä pikasesti ihastele Wollongongii ylhäältä päin ja ottamaan hiukkasen kuvia. Kotona haastoin Luizan pelaamaan korttia ja opetettii toisillemme uusia korttipelejä.






   

 Moritz, Luiza, minä

Wollongong


Mun kaks mennyttä viikonloppua on ollu kyllä tosi mukavia ja innolla odotan seuraavaa; silloin tämä tyttö lähtee uusien seikkailuiden perään Canberraan! Mutta siitä sitten viikon päästä lisää, sillä kouluviikkoakin on tässä välissä vielä pari päivää jäljellä.


Kun siellä Suomen päässä pian taas koulut jatkuu ja syksy tekee tulojaan mä ootan täällä innokkaana kesää. Viime viikko oli poikkeuksellisen lämmin, ku keskipäivän ilman lämpötila nousi 20 asteen paremmalle puolelle sunnuntaita lukuun ottamatta joka päivä ja talvi koulupukujen kanssa sai pihalla hikoilla. Nyt kumminki lämpötila on taas laskenu noin 15 asteeseen ja parina päivänä sato ja ukkosti. Toivotaan että kesäsäät tavottaa pian NSW:nki ja te pääsette vielä hetken aikaa nauttimaan loppukesästä siellä Suomessa.


Nyt mä rupeen tekemään power pointtia ja jatkan kirjottamista taas myöhemmin, sillä perjantaina joudun pitämään puheen mun koko koulun edessä. Ja jokainen joka mut vähänki tuntee, tietää etten oo mikään puhuja tyyppiä, joka haluisi olla kaikkien huomion keskipisteenä, joten saas nähä miten menee!


hermostunut, tuleva surffari, ammattipuhuja ja matikkanero,


-Vilma


Ps. Tähän saakka oon kirjotellu tänne blogiin vaan mitä mieleen sattuu tietämättä mitä tästä blogista ajatellaan. Siks aattelinki nytten kysyä teiltä lukijoilta, mitä haluutte mun vuodesta kuulla. Mistä kerron enemmän, mistä vähemmän jne. Haluutteko enemmän kuulla mitä täällä ajattelen, vai mitä oon puuhaillu. Otan mielelläni kaikki ehdotukset vastaan ja yritän tehä tästä blogista myös teille mieluisamman. Ja tietenkin vastaan kaikkiin kysymyksiin, mitä mulle laitetaan. :)

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

enemmän semmosta niinku arkee ja kuvia ja millanen sun perhe on ja mitä teet siellä yleensä (= ja mimmost ruokaa siel on, millasii ostospaikkoi jnejne.. :)

mma kirjoitti...

Kaikki on ollut mielenkiintoista luettavaa mitä sulle on tapahtunut. Jos jotkut asiat tehdään siellä aivan mielestäsi väärin, kerro niistäkin. Se miten Power Point esityksesi meni sekä puhe koulussa, haluttaisi tietää.
mma

Vilma kirjoitti...

kiitos kommenteista! arjesta onki pitäny kirjottaa, mut ei oo ollu vielä aikaa. yritän piakkoin siis siitä oman postauksen tehä, myöskin koulusta yms. kerron myöhemmin lisää. Kuvia yritän myös ottaa kotoota ja lähiympäristöstä. :)